Betydelsefulla låtar

6-listan # 1
Ja, så var det dags då. Jag tänkte att det skulle vara kul och enkelt så här i början att lista mina 6 mest betydelsefulla låtar. Det är märkligt vad svårt detta var!  Hur jag än vände och vred så fick jag ihop över 10 st låtar. Jag har sovit väldigt dåligt i natt, men här är den nu min första 6-lista. Håll till godo!



1. All I want is you - U2
2. Always with me, always with you - Joe Satriani
3. Feeling better - Mobile homes
4. Brothers in arms - Dire straits
5. Enjoy the silence - Depeche Mode
6. One country - Midnight oil


1. All I want is you: 
Bandet som betytt mest för mig som person är utan tvekan U2, och här är jag inte ensam!
Denna låt spelade mina kompisar för mig och Helena på vårt bröllop.

2. Always with me, always with you:
Ett av världens (i mitt sätt att se) vackraste gitarrsolon! Om man nu kan kalla en hel låt för ett gitarrsolo...
...jag tycker att man kan det. Jag tror jag hörde denna låten första gången när jag var 23 eller 24 år och jag minns att jag sa till min kompis. -Om jag någon gång gifter mig så vill jag att du spelar den för mig!
Bröllopsfesten gick mot sitt slut och några äldre släktingar hade nog redan lämnat festen när min polare bara gick upp helt plötsligt och körde denna helt själv. Då kunde jag inte hålla mig längre, då forsade tårarna!

3. Feeling better:
Kanske inte ett musikaliskt mästerverk, det kan jag erkänna men jag hade inte varit här om jag inte hört denna låt på radion den dagen på Rosenlundsgatan...

4. Brothers in arms:
Ord är näst intill överflödiga, eller?

5. Enjoy the silence:
Jag "brände" denna låt så högt en kväll att jag näst intill blev vräkt där jag bodde i Stockholm. Jag antar att jag var arg på någon/något.

6. One country:
Jag har alltid gillat band/artister/människor som vågar stå för sina åsikter och som står på de svagas sida. Dessa som har makt att kunna hjälpa andra till ett lite drägligare liv och som faktiskt gör något också för att så skall ske! Midnight oil är/var ett sådant band tillsammans med bla U2 med Bono i spetsen och One country är en sådan låt.
 

MVH
Fredrik Nilsson

Kommentarer
Postat av: Kay

Bra första 6-lista dude....får se vad som kommer nästa vecka. Kanske De fetaste RPG spelen genom tiderna.

2008-08-01 @ 09:55:58
URL: http://nelsoz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0