Världens bästa RPG spel!

6-listan # 2
Ny fredag, ny lista. Denna vecka rotar vi igenom gamla RPG spel och listar De bästa genom tiderna helt enkelt. Fan va roligt! The list......

1. The Legend of Zelda - A Link to the Past (Supernintendo)

I särklass det bästa RPG någonsin. Vad jag har läst är att spelet gjordes på mindre än 1 år! Link är på ännu ett uppdrag att rädda Hyrule och prinsessan Zelda. Ahh, så enkelt och så jävla bra. Ett plus i kanten är att jag träffade Shigeru Miyamoto i London 2001 på ECTS mässan. Tyvärr kunde jag inte snacka Zelda 3 med han för han kan inte engelska och hans tolk var upptagen med massa andra. Men coolt som fan var det, lika coolt och bra som spelet. Men vänta, jag har även detta spelet i inplastad obruten förpackning. Bildbevis kommer nästa vecka då det nu ligger säkert och vilar hos *beeep*.  / Kay


 


2. Final Fantasy 7 (Playstation)

Minns en gång när jag kom hem klockan 00:00 från ett disco eller nåt. Satte mig och lirade lite och när jag tittade på klockan nästa gång var hon 09:00. Inte många spel som kan få 9 timmar sent på natten att verka som frukost. Final Fantasy 7 har allt, och då menar jag allt. Känsla, story, grafik, karaktär, minnen, Cloud, Omnislash! Ett måste för alla med lite intresse för RPG, men det vet ni alla redan :)! / Kay




3. Lufia - Fortress of doom (Supernintendo)

Ett helt fantatiskt RPG till snes!

Jag gillar hela upplägget i spelet från grafik, musik, striderna och svårighetsgraden som stegras i lagom takt. Toppklass helt enkelt! / Fredrik



4. Ocarina of Time (Nintendo 64)
Ocarina of time, väntade många år på det. Skulle få det på julafton men öppnade paketet redan dagen innan när päronen lämnade klapparna obevakade. Självklart sopade jag igen spåren och öppnade paketet igen på julaftonsmorgonen för att fortsätta på min save. Jag lämnade inte hemmet förrens nyårsafton när det var festdags men fortsatte direkt dagen efter. Det första spelet som fick 10/10 av IGN, vet inte om det är fler som har fått det? Hursomhelst, ett riktigt, riktigt grymt RPG lir. Zelda for life! / Kay



5. Breath of fire II (Supernintendo)
Breath of fire serien hamnade lite i skymundan av Final fantasy serien och Zelda men den håller mycket hög klass! Det är de små detaljerna som gör detta spelet så bra! Bla att jaga och fiska och staden man bygger upp och där man under spelets gång hittar hemlösa personer som man kan erbjuda att få bo i staden man bygger upp är coolt. Dessutom har spelet en mycket skön story! / Fredrik



6. Dragon quest - Journey of the cursed king (Playstation)
Underbar grafik med ursnygga effekter! Härlig musik och ett skönt episkt upplägg med lagom mycket parodi och humor. Gillar man klassiska RPG-spel och har spelat många sådana är detta spelet ett måste! Fastnar man någonstans och inte kan ta sig vidare finns en ursnygg manual, men den tycker jag man kan titta i när man klarat spelet, annars förtar det mycket av spelkänslan. Det var otroligt vad mycket jag "missade" när jag spelade det första gången, men samtidigt är man nöjd med en del svårigheter man löste. Ett tips som alltid funkar i RPG-spel är att prata med så många som möjligt så får man ledtrådar om hur man skall lösa "problemet".  / Fredrik




MVH
Kay & Fredrik

Kommentarer
Postat av: annie

Ahh tittade på klippet från Zelda från 64at. Blev helt nostalgisk å blev sjukt sugen på att spela.

Skitbra lista!

2008-08-11 @ 10:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0